Pirots 3
9.6

Pirots 3

Hög
94.0%
  1. Expanderande spelplan
  2. Fallande symboler
  3. Free Spins

Bra bonus för Pirots 3

100% upp till 500 kr
+18 | Minsta insättning 100 kr | Bonus måste omsättas 30 gånger | Endast nya spelare, bara en gång per hushåll / IP | Spela ansvarsfullt: Stodlinjen.se (020-819100)
Faktakontrollerad och uppdaterad den 26 juni 2024 av Kalle Karlsson

Recension av spelautomaten Pirots 3

I Pirots 2 avslöjade den svenska spelstudion ELK att Pirat-Papegojorna från det första Pirots inte alls var några riktiga pirater, utan att de är en attraktion på ett nöjesfält med olika temavärldar. Först då Piratvärld, i tvåan en förhistorisk dinosaurievärld och här i trean bär det av till Vilda Västern.

Sedan det andra spelet släpptes har ettans popularitet dalat, vilket är förståeligt då det är grundmekaniken trogen men med fler symbolfunktioner för en roligare upplevelse i allmänhet. I Pirots 3 låter man det mesta från uppföljaren vara och fokuserar på att bygga på med tre nya bonusmoment:

  1. Banditen som fungerar som en joker-papegoja (kan samla in alla färger),
  2. Tågrånet där papegojorna åker tåg kring kring spelplanen och samlar på sig specialsymboler,
  3. Och en samla-på-dig-multiplikator-bonusrunda som aktiveras om vi lyckas rensa hela spelplanen på symboler.

Den stora frågan är givetvis om de nya spelfunktionerna räcker för att klå spelupplevelsen i spel nummer två? Svaret är ”Nej”, de nya bonusfunktionerna – främst Banditen - är kul tillskott men det känns som om grundspelet får ta lite stryk på grund av att man introducerat de nya bonusmomenten. Pirots 3 är fortfarande en väldigt bra slot men det är enligt oss inte bättre än tvåan.

⭐ Vad är nytt i Pirots 3

👀 Vad ska jag hålla utkik efter i Pirots 3

🥇 Vilket är det bästa spelet i Pirots-serien?

🗺️ Var kan jag spela Pirots 3?

Pirots 3
9.6

Pirots 3

Pirots 3 casinospel

Pirots 3 släpptes i juni 2024
  • Tillverkare:
    ELK
  • Vinstmekanik:
    CollectR™
  • Spelplan:
    6x7
  • Maxvinst:
    10 000x
  • Träff-frekvens:
    25,20%
  • Lägsta insats:
    2,00 kr
  • Högsta insats:
    1 000,00 kr
  1. Expanderande spelplan
  2. Fallande symboler
  3. Free Spins
  4. Ladda upp specialare
  5. Samla multiplikator-bonus

Välkomstbonus Dunder Casino

100% upp till 500 kr
+18 | Minsta insättning 100 kr | Bonus måste omsättas 30 gånger | Endast nya spelare, bara en gång per hushåll / IP | Spela ansvarsfullt: Stodlinjen.se (020-819100)

Om Pirots 3 slot

I varje ny upplaga av Pirots har den initiala spelplanen blivit större och större, i det första spelet var det 5x5, i det andra 6x6 och här i det tredje är det 6x7 som gäller – detta kan utökas till 7x8 med hjälp av dynamitsymbolen. Dock är max större i tvåan på 8x8.

Vinstmekaniken som kallas för CollectR är lite speciell. Vi spelar med fallande symboler och vid varje ny runda landar våra fyra olikfärgade papegojor slumpmässigt på spelplanen. För att skapa vinster måste dessa landa bredvid en likadant färgad sten. Papegojan kan endast röra sig över färger med samma färg som sig själv och bonussymboler. Papegojorna samlar in så mycket de bara kan och sedan faller nya symboler in som förhoppningsvis gör att de tillåts röra på sig igen.

Rent spelmatematiskt skiljer sig de olika Pirots-spelen extremt lite. Men i och med att nya bonusfunktioner rimligtvis inkräktar på återbetalningen för andra funktioner och grundspelet så går gissningsvis grundspelet ta lite stryk här. Det verkar fortfarande kunna skena i väg rejält men känns i jämförelse med Pirots 2 som om det händer mer sällan. Träff-frekvensen är fortfarande relativt hög på vinst var fjärde spinn (25,20%).

Låt oss nämna gratisrundan redan här för vi har mycket att beta av i funktionsväg. Den fungerar precis som grundspelet men att uppgraderingar förs med från grundspelet och aldrig återställs. Om man aktiverar superbonus-runda expanderar spelplanen fullt ut.

Namn RTP Volatilitet Träff-frekvens Maxvinst
Pirots 94,0% 7/10 26,8% 10 000x
Pirots 2 94,0% 8/10 25,4% 10 000x
Pirots 3 94,0% 8/10 25,2% 10 000x

Storvinster i Pirots 3

Betalplan och uppgraderingar

Ädenstenarna, som alltså är det som främst genererar vanliga vinster, kan uppgraderas hela sex gånger (med hjälp av hästsko-symbolen). En gyllene hästsko uppgraderar alla färger och den silverfärgade uppgraderar samma färg som fågeln som plockar upp den. Upp till tre nivåer kan vi gå upp, indikeras med en siffra (utan siffra = 1).

Nedan ser du utbetalningsplanen, inställd på 10 kronor i insats för att enkelt kunna delas och uttryckas i x-insatsen (flytta decimalen ett snäpp åt vänster).

Pirots 3 betalplan (10 kr insats)

Nätcasinon med Pirots 3

Bästa nätcasino

Så fungerar ”funktionssymoler” i Pirots 3

Har du spelat tvåan kommer du känna igen hur de flesta funktioner fungerar. Men det är vissa förändringar. Låt oss gå igenom alla så att även du som inte spelat de tidigare spelen får koll på läget.

Uppgraderingssymbolen är här en hästsko, vilket nämns i avsnittet ovan om betalplanen. Det är uppgraderingar av symbolerna som gäller snarare än specialsymboler för att få stora vinster. Wildsymbolerna är också viktiga för att hålla i gång spelomgången.

En säck med en siffra på är en ren och skär myntvinst där siffran motsvarar en multiplikator av grundinsatsen.

Pirots 3 funktionssymboler

Dynamit-symbolerna

”Don’t Press”-knappen från de två första spelen - som rensar och expanderar spelplanen – är utbytt mot två olika dynamit-symboler: en låda och ett knippe dynamitgubbar. När dessa samlas in så kommer en explosion ske när alla insamlande är färdigt (funktionsutdelning från kassaskåpet sker precis innan explosionen). Dynamitlådan kommer rensa hela spelplanen medan knippet dynamit rensar bort de närmast intilliggande symbolerna i alla led. Båda explosionerna utökar spelplanen till 8x7 (XxY),

Flaska med XXX (”transformering”)

När en papegoja sveper en av de suspekt uppmärkta flaskorna på spelplanen så kommer ett slumpvist valt kluster av ädelstenar intill fågeln förvandlas till samma färg. I vissa fall kan det i stället förvandla ett antal positioner till funktionssymboler (dynamit, wild, hästsko, myntvinst).

Jordnötter

En insamlad jordnöts-box fyller tomma rutor på spelplanen med jordnötter. Dett blockerar att nya symboler faller in men gör att fåglarna kan promenera över spelplanen utan att det finns stenar i deras respektive färger. Jordnötterna fungerar med andra ord som en slags bro mellan spelplanens kluster och specialsymboler.

Papegojor som möts

När två eller flera papegojor hamnar jämte varandra så kan två saker hända, antingen ”Switcheroo” där de helt enkelt byter plats, eller ”Showdown” (Duell). Om det blir duell så kommer fåglarna flytta isär och sedan skjuta i slumpvist valda riktningar. Beroende på vilka symboler som träffas händer följande:

  • Ädelstenar försvinner (utan vinst)
  • Bonussymboler och myntvinstsymboler samlas in
  • Dynamitsymboler aktiveras (likt som om de samlats in)

När duellen är över så fylls spelplanen på igen med nya symboler och fåglarna landar.

Gamen uppe till vänster -

Den instängda gamen uppe till vänster kallas för Banditen och den släpps lös om vi lyckas samla in en nyckel. Gamen landar då någonstans på spelplanen och börjar samla in symboler. Banditen kan samla in ALLA typer av symboler, oavsett färg. Den fyller dock inte mätaren.

Wildsymboler är grå för banditen och representerar den bäst betalande färgen, beroende på uppgraderingsläge.

När banditen stöter ihop med någon av fåglarna så blir det duell. Det är inte en Showdown likt den när fåglar krockar utan en enklare slumpvis dragning där banditen eller fågeln går vinnande ur striden (om banditen förlorar så är hans runda över). Om banditen vinner så traskar han vidare över spelplanen.

Myntspelet: samla-på-dig-miltiplikatorer-runda

Om man lyckas rensa bort alla symboler på spelplanen – antingen med hjälp av fåglarna eller banditen – så tas vi till en bonusrunda som kallas rätt och slätt ”Myntspelet”.

Här handlar det om att fåglarna slumpvist ska fånga upp multiplikatorer och undvika skorpioner.

Pirots 3 Myntspel

Tågrånet i Pirots 3

I mitten av spelplanen, till vänster och höger, indikeras två positioner med tåg. Om en papegoja lyckas ta sig till en av dessa positioner (genom att samla på sig den symbol som ligger där) så stiger den på tåget.

Den, papegojan alltså, färdas sedan 1–3 varv (slumpmässigt) och samlar in en slumpvist vald funktionssymbol per varv. Den stiger sedan av på tågsymbolen på motsatt sida där den steg på.

Pirots Tåg-funktionen

Casinospel som liknar Pirots 3

  • 2 Wild 2 Die

    2 Wild 2 Die

    7.3
    • 96.3%
      RTP
    • 1,00 kr
      Min insats
    • 1 000 kr
      Max insats
  • The Wildos

    The Wildos

    9.3
    • 96.1%
      RTP
    • 1,00 kr
      Min insats
    • 1 000 kr
      Max insats
  • Cowboy Coins

    Cowboy Coins

    7.1
    • 96.1%
      RTP
    • 2,00 kr
      Min insats
    • 1 000 kr
      Max insats
Vi använder kakor, och genom att fortsätta använda våra webbplatser accepterar du att vi använder kakor.