Fire in the Hole 2
Solid spelmekanik och högexplosiv action nere i gruvan
- Bonusbet
- Expanderande spelplan
- Fallande symboler
Ämnen på sidan
Bra bonus för Fire in the Hole 2
Recension av spelautomaten Fire in the Hole 2
Uppföljaren till 2021 års Fire in the Hole är originalet troget men med ett par små justeringar i spelmekaniken och med kraftigt förbättrad grafik och ljud. Det resulterar i en av nätets bästa spelautomater, givet att man gillar slots med fallande symboler.
Det här är egentligen det fjärde spelet om en dynamittokig dvärg, men de två senaste avstickarna från 2022 - Misery Mining och Dead Canary - följer honom i senare ålder. Där tar man lite udda grepp och expanderar spelplanen i flera led, något som blir lite rörigt. Här är vi tillbaka till en approach med enkel, solid grundmekanik som kan spelas ut i helt vanvettiga kombinationer.
Konceptet är enkelt. En gruva expanderar med varje nytt symbolfall, som antingen kan triggas av en dynamitladdning, en vinst, eller helst en vinst som inkluderar en dynamitladdning. Nytt i tvåan är att Wild Mining kan aktiveras även i lodrät led och att Nolimit Citys xSplit-funktion introduceras. Det har också gjorts vissa förändringar i bonusrundan.
Det är som för det mesta när Nolimit City gör slots väldigt hög volatilitet men av någon anledning känns det ändå som om man får mycket för sin insats. Visst smäller det ofta utan någon vinst att tala om men det köper vi för även rundor som ser ut att haverera kan snabbt vända till megavinst.
Vad är skillnaden mellan Fire in the Hole 1 och 2?
Väldigt mycket bättre grafik och ljud, introduktionen av xSplit-funktionen och en mer intressant bonusrunda (möjlighet att få fastlåsta specialsymboler som triggar på varje spinn).
Vad ska man hålla utkik efter i grundspelet på Fire in the Hole 2?
De riktigt bra grundspelsomgångarna handlar om att få ned en 2–3 Wild-dynamiter till vänster botten av spelplanen som kommer behövas för att skapa ett par stycken längre kombinationsvinster. Flera Split-symboler på samma rad kan göra att multiplikatorn skenar i väg rejält!
Hur får man en bra bonusrunda i Fire in the Hole 2?
En riktigt bra bonusrunda handlar om nå insamlingskistorna i botten på spelplanen som samlar in hela kolumnen efter varje spinn. För detta krävs dynamit och gärna i fastlåst läge (att den landar samtidigt som en ädelsten på samma rad).
Fire in the Hole 2
Fire in the Hole 2 casinospel
-
Gruvgrävare
- Bonusbet
- Expanderande spelplan
- Fallande symboler
- Köp bonus
- Ladda upp specialare
- Samla multiplikator-bonus
Välkomstbonus YoYo Casino
Om casinospelet Fire in the Hole 2
Spelet Fire in the Hole 2 börjar med en spelplan där 3 av spelplanens totalt 6 rader är aktiva, där kan även jord (”Dirt”) ligga och blockera, vilket gör att antalet vinstsätt vid det första droppet kan gå ner till 64 (kontra 729 om alla 3 rader hade varit helt aktiva). Spelplanen kan sedan expandera (nedåt) till sitt fulla format: 6x6 och 46 656 vinstsätt, med multiplikatorer och xSplit-funktionen är detta i princip irrelevant och spelets hårdkodade maxvinst på 65 000x är det som till slut kommer sätta stopp.
Återbetalningen är 96.07% men det finns 94- och 92-procentare där ute. Rent tekniskt tillåter Fire in the Hole 2 insatser upp till 1000 kronor per spelomgång men inget svenskt nätcasino vi sett tillåter högre insatser än 80 kronor.
Bonusköp och RTP
- xBet kostar 1.5x grundinsaten EXTRA per spinn resulterar i en RTP på 96.09%. All jord tas bort och chansen att aktivera bonusrundan ökar med 4x (vilket annars sker 1/211 spinn)
- 3 Guldklimpar kostar 70x och ger en RTP på 96.10%
- 4 Guldklimpar kostar 200x och ger en RTP på 96.44%
- 5 Guldklimpar kostar 600x och ger en RTP på 96.33%
- 5 Guldklimpar + en garanterad beständig Dvärg-symbol från start kostar 3600x och ger en RTP på 96.42%
- Lucky Draw kostar 175x och ger 50%/40%/10% chans att få 3, 4 eller 5 bonussymboler och en RTP på 96.12%
xBomb-funktionen i Fire in the Hole 2
Dynamitladdningen med texten WILD är huvudrollsinnehavaren i grundspelet. Den fyller tre funktioner, den röjer bort blockerande jord (dirt), fungerar som wildsymbol och hjälper till att skapa vinster, och ökar en vinstmultiplikator med +1.
Dynamiten kommer alltid smälla, oavsett om den är med i en vinnande kombination eller ej. Det är endast när en wild är med i en kombination som aktuell multiplikator appliceras. Den appliceras endast på de vinster den är inblandad i och den räknar inte med sin egen ökning av multiplikatorn, den kan vi tillgodose oss först nästa symbolfall.
Nätcasinon med Fire in the Hole 2
-
18+ Regler & villkor gäller | Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Regler och villkor gäller. Spela ansvarsfullt: www.stodlinjen.se
-
18+ Regler & villkor gäller | Spela ansvarsfullt: stodlinjen.se
-
18+ Regler & villkor gäller. Endast nya spelare. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
21+ Omsätt 10 000 kronor inom 120 dagar och få 500 kronor. Regler & villkor gäller. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Regler & villkor gäller. Endast nya spelare. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Regler & villkor gäller | Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Spela ansvarsfullt, Regler och villkor gäller, www.stodlinjen.se
-
18+ år Regler & villkor gäller. Endast nya spelare. Anmälan krävs. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Regler & villkor gäller | Endast nya spelare. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
-
18+ Endast nya spelare. Minsta insättning 200kr. Regler & villkor gäller
-
18+Regler & villkor gäller. Spela ansvarsfullt: stödlinjen.se
xSplit-funktionen
Nolimit City använder flitigt sin funktion som de benämner xSplit och den fungerar i Fire in the Hole 2 som den gör i de flesta andra spel: alla symboler på samma rad dubblas och symbolen själv slumpas fram till en betalande symbol.
- Wildsymboler som påverkas av en xSplit får sin multiplikator dubblad.
- Jord som får en genomskärning kommer vid nästa gruvkolaps tas bort.
- Guldklimpar och andra xSplit-symboler påverkas inte.
Det här är en funktion som kan få spelrundan att dra i väg rejält. Särskilt om man landar två xSplit-symboler på samma rad som en väl positionerad wild-dynamit. Den är också extremt störande då den ofta landar långt till höger på spelplanen och spelas ut utan att det finns chans på vinst.
Wild Mining i Fire in the Hole 2
I det första spelet aktiverades Wild Mining endast när vi radade upp minst tre likadana symboler i vågrät led, här aktiveras det även lodrätt.
Om tre likadana ”vanliga” symboler radas upp i en rak linje, oavsett riktning, men utan att det skapar en giltig vints, så kommer hela nuvarande skärm rensas på jord och vanliga symboler. Wilds och guldklimpar (bonussymboler) består.
I vakuumet som lämnas av explosionen lämnas 1 till 3 wild-dynamiter, beroende på hur lång raden är, 3–5 symboler.
Notera att ”vanliga” vinster kommer ha prioritet, både om vi hittar en giltig tre-symbols-kombination som kan ge vinst, och att andra vinster kommer spela ut och eventuellt göra så att funktionen inte aktiveras.
Bonusrundan i Fire in the Hole 2: Lucky Wagon Spins
Tre guldklimpar krävs för att aktivera bonusrundan. Fyra respektive fem symboler gör att vi börjar rundan med flera redan upplåsta rader. Med fem är alltså hela spelplanen upplåst, förutom skattkistorna på botten av spelplanen, mer om dessa nedan.
Bonusrundan är vad vi här på SwedenCasino kallar ”samla på dig multiplikatorer” (Multiplier Collect brukar det kallas på engelska). Vi får en i enlighet med formatets vanliga utformning tre försök på oss att förbättra vår spelomgång (alltså att landa en symbol av något slag). Utöver rena multiplikatorer så har vi ett par specialsymboler till vår hjälp.
Som i de flesta sådana här bonusspel handlar det om att lyckas låsa fast någon av specialsymbolerna tillsammans med en ädelstensvags (se nedan) vilket gör att den aktiveras på varje snurr under hela rundan. Då man är beroende av att hitta dynamiten tillräckligt många gånger är den väldigt trevlig att få på detta vis men det kan bli sjuka vinster även med ölen och dvärgen.
Ädelstensvagnar till höger om spelplanen
Nytt i jämförelse med det första spelets bonusrunda är också att vi har en vagn i lodrät led. Där kan ädelstenar dyka upp. Om en specialsymbol fastnar samtidigt på en rad där ädelstenen befinner sig så låses den fast under resten av spelomgången, och aktiveras på varje snurr. Om en ”vanlig” symbol landar samtidigt som en ädelstensvagn så kommer nästa rundas vagn garanterat landa på samma plats. Specialsymboler kan landa och ”skriva över” nuvarande position.
Notera att symboler som garanteras på nästa snurr inte återställer vår snurrmätare.
Skattkistorna längst ned i botten av spelplanen
För att låsa upp skattkistorna här nere måste vi landa dynamit. När en dynamit lyckas spränga upp låste så kommer skattkistan samla in hela den kolumnens multiplikatorer, efter varje snurr! Detta är givetvis superbra, särskilt om man lyckas kombinera det med någon annan specialsymbol i samma kolumn.
Dvärgsymbolen
Vår rödlätte huvudrollsinnehavare fungerar som en ”insamlare”. Han knäpper med fingrarna och lägger alla spelets multiplikatorer till sin egen. Han samlar inte in skattkistors eventuella värden.
ÖL!
En vagn med texten BEER kommer slumpmässigt återaktivera upp till 5 stycken existerande specialsymboler, den plussar även multiplikatorn där med 1. Positionen där den aktiverades kommer även under nästa runda fungera som om en ädelstensvagn landade där, och alltså garantera att vagnen i den kolumnen landar där.
Multiplikatorer
Applicerar sin indikerade multiplikator på ALLA värden i kolumnen där den landar.
Dynamit
Upp till 3 dynamiter (indikeras med streck på symbolen) placeras slumpvist ut på spelplanen. Om de landar på en existerande multiplikator så dubblas den. Om den landar på ”jord” så låses den positionen upp, och landar den på en skattkista så aktiveras den (se ovan vad de innebär).
Casinospel som liknar Fire in the Hole 2
-
Dead Canary
-
Misery Mining
-
Bonanza Megapays
-
Pirots 3
-
Sugar Rush 1000
-
2 Wild 2 Die
-
Dead Canary
-
Misery Mining
-
Fire in the Hole
Nyheter relaterade till Fire in the Hole 2