Casino inför 2021 med Quickspins Daniel Lindberg

Casino inför 2021 med Quickspins Daniel Lindberg

Av Kalle Karlsson, 1 december 2020

I vår första artikel på casinoåret som gått och vad nästa har att erbjuda möter vi Daniel Lindberg, VD på den svenska spelstudion Quickspin som han även var med och grundade för snart tio år sedan. Som en av hjärnorna bakom Starburst och Gonzo's Quest är han minst sagt en veteran i casinosverige och en drömgäst att få prata med innan vi på allvar kliver in i nästa årtionde.

Quickspin har haft ett stabilt år med ett sedvanligt spelsläpp i månaden, och vi kommer givetvis prata om flera av dessa i vår intervju. Vi vill nog dock hävda att idag, den första december 2020, är en av årets höjdpunkter när det kommer till Quickspin-spel. Big Bad Wolf gör nämligen comeback på svenska casinon i en julversion av superhitten från 2013!

Spelsläpp från Quickspin 2020 (i kronologisk ordning):

  • Skulls Up!
  • Wild Cauldron
  • Panther’s Reign
  • Nero’s Fortune
  • Diamond Duke
  • Arcane Gems
  • Vampire Senpai
  • Artemis VS Medusa
  • Ghost Glyph
  • Hammer of Vulcan
  • Titan Thunder: Wrath of Hades
  • Crystal Prince
  • Big Bad Wolf Christmas Special

2021 inleds med Loco the Monkey i januari och Dinosaur Rage i februari, det sistnämnda är en slags uppföljare på The Ark of Mystery.

Med ett ytterligare dussin välproducerade spelautomater i arsenalen har svenska nätcasinon 2021 alla möjligheter att skapa ett fantastiskt spelår. Med den här titten i backspegeln lämnar vi över till vår intervju med Daniel.

Vilket spel från 2020 är ni mest stolta över, och varför?

Vi är stolta över många spel, Hammer of Vulcan som vi släppte i oktober är ett spel som har varit banbrytande för oss och hur vi skapar spel. Både spelets tema och game design är något hårdare och mörkare än vad vi har skapat historiskt, det knyter också in perfekt volatiliteten i spelet och dess maxvinst på 17,000x insats. Det är dessutom ett utav de första spelet med en riktigt "Buy feature" där du kan köpa dig in i bonusspelet. Något som har varit riktigt uppskattat!

Vilket har varit ert mest framgångsrika spel under 2020?

Nero’s Fortune som släpptes i april är ett utav dom spelen som både vi, våra partners och spelare har älskat absolut mest. Spelet riktar sig inte mot någon specifik marknad och har varit väldigt älskat utav många spelartyper och olika marknader.

Nero's Fortune Quickspin

Hur ser ni på den svenska marknaden före och efter reglering?

Vi välkomnade regleringen och tycker att den var någonting som behövdes när den kom. Det var tydligt att monopolet inte fungerade då detta inte heller stoppade andra operatörer från att erbjuda spel till den svenska marknaden. Vi tycker att det är viktigt att myndigheter fortsätter ha nära samarbeten tillsammans med marknadens aktörer för att kanaliseringen ska bli så hög som möjligt. För närvarande är den på en icke tillfredställande nivå och det känns rimligt att se över riskerna som tillkommer när det är för dyrt att behålla sin licens på den svenska marknaden.

Skiljer sig svenskarnas val av spel i jämförelse med resten av världen?

Vi märker att våra mest älskade spel är älskade i flera marknader, även marknader som man skulle kunna tro gillar helt olika saker. En stor skillnad i hur man spelar kan vara vilken storlek på ditt bet som du är bekväm med, eller huruvida du är sugen på att betala för att trigga ett bonusspel eller inte.

Ni måste sätta ert namn på ett av era konkurrenters spel från i år, vilket och varför?

Gonzo’s Quest Megaways! Det är ett välgjort Megaways-spel och en värdig uppföljare till Gonzo’s Quest. Det är extra roligt att jag var producent för det originalet och Quickspins producent Bjarne var med som utvecklare.

Ni är en av få speltillverkare som inte hakat på Megaways-trenden, hur kommer det sig?

Det har inte varit ett utav våra huvudfokus de senaste två åren. Vi har lagt mycket resurser på att bygga vår egen plattform och vi har haft ett långtgående projekt med vår spelportfölj där vi har utvidgat och analyserat data på våra spel för olika marknader. Vi har gjort detta för att kunna erbjuda ännu bättre spel för våra partners samt se vad vi saknar men som också efterfrågas i vår portfölj av spel.

Hur ser planerna ut för 2021, finns det något kommande projekt ni är extra laddade inför?

Vi är riktigt laddade för att ha alla våra kunder migrerade på vår egen plattform. Just nu har vi migrerat ett datacenter och under H1 2021 har vi migrerat alla våra kunder. Det är ett stort projekt, men det kommer vara så värt allt slit när det är klart. Plattforms-projektet leds utav en riktig veteran inom branschen, Henrik Lundqvist, och vi är hittills väldigt nöjda med resultatet. Att ha vår egen plattform kommer innebära ännu mer flexibilitet, snabbare integrationer med nya kunder och snabbare beslut. Det känns helt rätt!

Julversionen av Big Bad Wolf är på gång, vad kan ni avslöja om den?

Det är samma game design och features som Big Bad Wolf men här med julskrud. Detta är någonting som har efterfrågats utav våra kunder och det känns riktigt bra att kunna leverera på. Vi har alltid allokerat våra resurser för att ta fram nya spel med nya mekaniker, men just julspel har varit efterfrågade och eftersom de är så väldigt säsongsbetonade känns det extra roligt att kunna använda riktigt bra mekaniker i spelet, som vi vet sedan tidigare är superpopulära!

Big Bad Wolf Christmas (piggies)

Sweden Casino rekommenderar

Regler & villkor gäller | stödlinjen.se

CasinoToppen

Regler & villkor gäller | stödlinjen.se

Nyheter & erbjudanden

SpelToppen

Regler & villkor gäller | stödlinjen.se